• photo5edit

  • photo3edit

  • photo2edit

BINNEN TWEE UUR IS ALLES DUIDELIJK…

Written by Karin. Posted in Referenties

Als ik iemand kan aanraden is dat Karin Monster-Peter wel. Alle twijfels, zoeken naar de juiste diagnose, iemand die je hoort en begrijpt, het proberen om school mee te krijgen met onderzoeken en hen duidelijk maken waarom je twijfels hebt bij de cito uitslagen, neemt zij in een paar uur van je weg! Ik werd door een kennis doorverwezen naar Karin, omdat hij vond dat mijn jongste dochter veel weg had van zijn zoon en ik klaagde over haar school. Ik voelde me niet gehoord, want ik wist zelf dondersgoed dat mijn dochter intelligent is, maar ze scoorde ver onder het gemiddelde. Volgens school zouden ze een hoog begaafd kind echt wel herkennen, mijn kind was gewoon niet zo slim……. tja, dan ga je (helaas) toch twijfelen aan je eigen inschatting….  Na een tijd heb ik de stap genomen en heb ik een afspraak gemaakt met Karin, wat een fijn contact hadden we gelijk al aan de telefoon. Ineens was het zo helder en duidelijk waarom ik naar haar toe moest met mijn dochter. Na anderhalf uur rijden kwamen we aan bij haar leuk ingerichte praktijk, ze stelde Madelief gelijk op haar gemak en ze liepen samen de kamer binnen om onderzoek te doen. Na twee uur kwam Madelief vrolijk naar buiten, ze had het echt leuk gehad! Uit de test bleek dat ze hoogbegaafd, beelddenkend en hooggevoelig is. Na een week ontving ik een heel duidelijk verslag, waarmee ik zo naar school kon. Ze waren er erg van onder de indruk, hadden nog niet eerder zo’n goede ‘handleiding’ ontvangen! Hierdoor was school ook om en ondanks dat ze niet ‘slecht’ genoeg scoorde bij de Cito is ze nu getest op Dyslexie, omdat de uitslagen niet kloppen met haar intelligentie. Ze blijkt dus ook dyslectisch. Nu wist ik het helemaal zeker; naar Karin gaan, is een goede keuze en zo heb ik mijn oudste dochter ook laten onderzoeken door Karin. En ook dit was weer erg interessant en ook dat verslag ligt bij school ter inzage.

Kortom; vertrouw op je gevoel en spreek af met Karin, leg je twijfels en zorgen bij haar neer ze weet er echt raad mee!

Sandra, moeder van 2 dochters.

Share Button

Erkenning, herkenning en groei…

Written by Karin. Posted in Referenties

Wij zochten contact met jou in verband met onze zoon. Hij ging zijn laatste jaar basisschool in en in de jaren daarvoor zagen we hem steeds verder “afglijden” in iets wat resulteerde in een doodongelukkige jongen in een sociaal isolement. Voor  hem en ons onbegrijpelijk want hij is ontzettend lief, sociaal en rustig. “Zijn hooggevoeligheid speelt hem parten” dachten wij en “ingrijpen is nu nodig”. We hadden sterk het vermoeden dat hij op de middelbare school anders nog verder in deze negatieve spiraal zou afzakken.

Waar onze hulpvraag ging om begeleiding met betrekking tot zijn hoogsensitiviteit, wilde jij eerst zijn IQ testen omdat jij naar aanleiding van zijn ‘levensverhaal’ vermoedde dat hij hoogbegaafd zou kunnen zijn. “Zou het echt?”  zeiden wij, “Hij doet lekker mee op school en heeft een voorlopig HAVO-advies gekregen”.  Maar om voor hem het juiste behandelplan op te stellen, wilde jij toch de testen afnemen. Onze zoon had meteen een klik met jou, hij voelde zich ontzettend op zijn gemak en hij verbaasde ons allemaal, behalve jou. Wij, maar ook de basisschool, waren helemaal perplex toen uit de resultaten bleek dat jij gelijk had. Vanaf het moment dat onze zoon het hoorde, zag je dat er van hem een last afviel; “het ligt niet aan mij”, “ik ben niet gek”, “ik denk gewoon anders”.

Jij hebt onze zoon en ons gezin bijgestaan de daarop volgende maanden. En dat waren mooie, soms ook zware maanden. Maanden van erkenning, herkenning, groei, met een lach en met een traan.
Onze lieve jongen groeit nog steeds, gestaag. Want iets wat je je hele leven hebt weggestopt, kun je niet in een jaartje tevoorschijn toveren. Daar is tijd en geduld voor nodig. Hij heeft zijn bassischoolperiode fijn kunnen afsluiten en geniet momenteel in de brugklas van vriendschappen met kinderen die denken net als hij.

Lieve Karin, Je hebt dit afgelopen jaar zoveel voor ons allemaal betekend. We zijn je eeuwig dankbaar.

Familie B. Druten

 

Share Button

Echt gezien

Written by Karin. Posted in Referenties

Na maanden van onderzoeken, twijfels en een kind dat steeds slechter functioneerde kwamen we bij jou terecht. Sinds we bij jou zijn geweest is ons kind een ander kind…vrolijk en blij laat ze zien wat ze in huis heeft. Met veel zelfvertrouwen laat ze ook op school zien wat ze kan. Ze laat inmiddels ‘een groep 4 niveau’ zien en dat in een maand tijd! Geen ADHD kenmerken meer,ze blijft zitten in de kring, is betrokken en stelt vragen aan de andere kinderen. Ze heeft overzicht mbt haar taken en start zelf met werken. De leerkracht is enorm verrast en weet niet wat hiervan de oorzaak is. Wij zien heel duidelijk dat nadat jij haar hebt onderzocht en hoogbegaafdheid is vastgesteld, iedereen dit erkent en er ook naar handelt. Dat is het verschil. Jij hebt ons kind echt gezien in de korte tijd die je met haar doorbracht, dat is voor haar en voor ons van grote invloed geweest.
Heel erg bedankt schrijf ik met tranen in mijn ogen…we hebben onze lieve,creatieve,vrolijke meid weer terug!

Familie M. uit Lent

Share Button

Goede en warme adviezen

Written by Karin. Posted in Referenties

We hebben Karin gevonden door een folder bij Muziekdorp. Onze dochter voelde zich niet fijn op de basisschool, ze  werd gepest in de klas en kon daardoor niet zichzelf zijn. Karin heeft haar hierbij ook enorm geholpen door de sessies, ze voelde zich bij haar snel op haar gemak. Later krijgen we het advies voor de middelbare school. Dit was Havo niveau terwijl wij en onze dochter zelf dachten dat ze veel meer aan zou kunnen. Toen heeft Karin bij haar een IQ test afgenomen en toen bleek ons gevoel wel degelijk te kloppen. Ze heeft een IQ van 145. Met jouw rapport zijn we naar de middelbare school gegaan waar ze nu op zit en die heeft haar gewoon op het gymnasium geplaatst. Ze heeft het daar nu naar haar zin; ze haalt goede cijfers en ze wordt eindelijk op haar niveau aangesproken. Dit hadden we niet zo bereikt zonder jouw goede en warme adviezen. We zijn je daarvoor ook zeer dankbaar.

Familie V. uit Wijchen

Share Button

Openheid en warmte

Written by Karin. Posted in Referenties

Terwijl ik al een paar keer bij jou was geweest en we ook gesproken hebben over Geena liep Geena vast op school.
Ze was al een jaar in therapie bij Yvonne Steenhuizen. Ze adviseerde uiteindelijk toch om Geena te testen en gaf jouw naam op. Geena heeft daarna ook wat sessies bij jou gehad en praat daar nu nog over. Ze mist het. Ze vond het fijn en vertrouwd bij jou.
En waar ik dolgelukkig mee ben is dat Geena, onze laatste van de drie die naar de middelbare school ging, de enige was zonder angst en zonder problemen hier naartoe is gegaan.
Wat had ik het fijn gevonden als ik je eerder was tegen gekomen zodat ook mijn andere twee kids met minder angsten en vrees de grote mensen wereld in hadden kunnen gaan.
We zijn erg blij met je hulp openheid en warmte.

liefs Sandra en Geena

Share Button

Ontspannen en prettig

Written by Karin. Posted in Referenties

De overgang naar de middelbare school was moeilijk. Aanvankelijk leek het wel goed te gaan, maar de drukte in de klas, het onbegrip over hoe zij de wereld beleefde en de zinloosheid van schooldingen zorgde er uiteindelijk voor dat mijn  dochter niet meer naar school wilde. School was zinloos en stom (gebruik jij die stelling van Pythagoras dan wel is?). De kinderen allemaal dom (waarom schelden ze elkaar uit voor flikker. Ze weten niet eens wat het betekent en wat is er leuk aan elkaar uitschelden). Daarnaast hielden grote filosofische levensvragen haar bezig. Elke zin begon met waarom…..

Het was voor mij al langer duidelijk dat ze in een andere dimensie leefde dan de meeste kinderen. Alleen nu kwam het er in alle hevigheid uit. Er moest iets gebeuren. Zo konden we niet verder. School en het leven werden langzaamaan een martelgang. Een kennis van mij die zijn zoon had laten testen bij Karin gaf aan om met mijn dochter naar Karin te gaan. Ik heb gebeld en was zo blij dat ik op korte termijn terecht kon. We werden zeer vriendelijk en ontspannen ontvangen en mijn dochter die zich niet snel openstelt voelde zich prima op haar gemak. Uit de test kwam dat ze hoogbegaafd was en Karin gaf aan dat het normaal was dat mijn dochter zich anders voelde dan anderen omdat dat ook gewoon zo was. Voor mijn dochter voelde dat al een enorme opluchting. Met het rapport van Karin zijn we uiteindelijk naar school gegaan. Deze hebben het rapport zeer serieus genomen en geven mijn  dochter de ruimte om het schoolwerk op haar manier op te pakken. We zijn nu een klein jaartje verder en het gaat steeds beter en er komt steeds meer begrip. Het weten en accepteren dat je het leven, de wereld, school en mensen anders ervaart dan de meeste andere mensen, maakt al het verschil. Mijn dochter ervaart haar hoogbegaafdheid nog steeds meer als een handicap dan een gave, maar ze kan er nu wel beter mee overweg. Dank Karin voor de ontspannen en prettige manier waarop je ons ontvangen hebt en het helder maken dat het anders voelen klopt doordat ze anders is. Jouw inzicht heeft veel mogelijk gemaakt.

Share Button

Emotioneel proces

Written by Karin. Posted in Referenties

Begin van dit jaar hebben we onze zoon van 9 jaar een middag achtergelaten bij Karin. Wij, de ouders, hadden veel zorgen om hem. Hij was doodongelukkig. Hij had het gevoel alsof niemand hem begreep, had vaak ruzie met klasgenoten, de leerkracht deugde in zijn ogen van geen kanten. Thuis reageerde hij heel explosief en vroeg zich regelmatig af wat het leven voor zin heeft als je toch dood gaat. Op school wisten ze het niet meer en wij ook niet. Uiteindelijk hebben wij  besloten een orthopedagoog in te schakelen. Via via kwamen we uit bij Kinderpraktijk Wijchen.

Karin adviseerde ons om eerst maar te beginnen met een iq test, aangevuld met een sociale vragenlijst, dat zou een hoop kunnen verklaren. Hij heeft een geweldige middag gehad. Hij vond het leuk om bij Karin uitdagende testjes te maken. In een ontspannen sfeer heeft hij kunnen laten zien wat hij in zijn mars had. We hebben hem breed lachend opgehaald.

De uitslag “hoogbegaafd” kwam voor de school als een verrassing. Hier hadden ze nooit aan gedacht, ondanks de versnelling die hij doorlopen had in een eerder jaar.  Er was op school nog wel twijfel of zijn hoge iq daadwerkelijk de oorzaak was van zijn gedragsproblemen. In een gesprek met school heeft Karin toegelicht dat de denkprocessen van onze zoon anders verlopen dan andere kinderen en van grote invloed is op zijn gedrag.

Voor ons was het hele proces heel emotioneel. We hadden het gevoel dat er eindelijk iemand was die zag wie ons kind was. Wij zijn blij dat we terecht zijn gekomen bij iemand met verstand van hoogbegaafdheid. Karin heeft ons, vanuit haar netwerk, tips gegeven voor begeleiding en daar zijn we meteen mee begonnen. Het gaat nu beter met onze zoon. Hij begint zichzelf steeds beter te begrijpen en meer grip te krijgen op zijn emoties en gedrag.
Familie S. uit Beuningen

Share Button

Gedrag juist interpreteren!

Written by Karin. Posted in Referenties

In 2008 heb je onze toen 7 jarige zoon getest met een zeer korte maar verbluffend juiste omschrijving, later was je “verdwenen”. Nu is mijn zus op zoek naar iemand om haar dochtertje te testen… En vertelde ze dat ze iemand uit Wijchen aan de telefoon had gesproken waar ze een goed gevoel bij had. Ik zei dat ik dat ook had gehad bij degene die **** ooit testte…dat dat een exact goede interpretatie van hem opleverde (in tegenstelling tot eerdere onderzoeken van onze 2 oudere zoons waar alles bijna klopte..) en dat het jammer was dat zij “weg”was… Even later bleek dat de mevrouw uit Wijchen eerst de mevrouw uit Tiel was :-) Heel apart; een heel land vol met psychologen (en die zocht ze) en zij komt uit bij exact dezelfde orthopedagoog !!
Fijn te zien dat je weer kinderen helpt door hen en hun gedrag juist te interpreteren!

Share Button

Hoogbegaafd en hoogsensitief

Written by Karin. Posted in Referenties

Toen ik in groep 3 zat, heeft Karin mijn IQ getest. Hieruit kwam dat ik hoogbegaafd was. Aan de hand van haar waarnemingen in de tijd die Karin toen met mij doorbracht, attendeerde zij mijn ouders erop dat ik ook hooggevoelig ben. Dat klinkt als een aparte combinatie, maar daar geloof ik totaal niet in. Beide eigenschappen versterken elkaar en helpen mij om het leven van zowel een praktische als een gevoelige kant te kunnen bekijken.

Hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid zijn twee begrippen waar de meeste mensen wel van gehoord hebben, maar waar zij een heel vertekend beeld bij hebben. Ik vertel bijna nooit aan iemand dat ik deze eigenschappen heb, ook al zijn het waarschijnlijk twee van de meest tekenende eigenschappen die ik bezit.

Als ik zou zeggen dat ik hoogbegaafd ben, zouden de mensen die dit hebben gehoord meteen torenhoge verwachtingen van mij hebben op leergebied. Men denkt dan vaak aan een fotografisch geheugen, of een extreme rekenknobbel. Maar zo ben ik niet. Voor mij betekent hoogbegaafdheid dat ik vaak net een stapje of twee verder nadenk dan anderen, dat ik misschien iets leergieriger ben en dat ik de ‘waarom-fase’, die wij allemaal als peuters doormaken, nog niet uit ben en daar waarschijnlijk ook nooit uit zal komen. Hoogbegaafdheid is in mijn geval slechts een verzamelwoord voor nieuwsgierig, leergierig en welwillend om grenzen op te zoeken en te verleggen op allerlei gebied. Natuurlijk zijn er mensen voor wie hoogbegaafdheid wel inhoudt dat ze extreem slim zijn op elk gebied en zo’n beetje alles onthouden wat ze ooit hebben gezien of gelezen, maar dit is niet wat hoogbegaafdheid in het algemeen betekent. Het is niet gewoon een synoniem voor briljant of genie, het betekent simpelweg dat je IQ hoger is dan dat van de gemiddelde mens en dat  voorziet je van bepaalde eigenschappen.

Zeggen dat ik hooggevoelig ben, dat doe ik eigenlijk nog minder. Ik moet het aan scholen en doktoren vertellen, omdat het de oorzaak is van nagenoeg al mijn lichamelijke klachten, maar de meeste mensen zien het als een uitvlucht, aanstellerij zelfs. Ook al heb ik door mijn hooggevoeligheid wekelijks migraine aanvallen en ben ik bijna altijd moe, het is voor mij niets negatiefs. Hooggevoeligheid betekent voor mij dat ik bijna meteen aanvoel hoe andere mensen zich voelen, hoe ze in elkaar zitten en waar zij staan in het leven. Ook ben ik gevoelig voor sferen in de klas, (waargebeurde) films, situaties uit het verleden of overleden mensen en nog veel meer. Eigenlijk ontvang ik elk moment van elke dag prikkels van alles om mij heen, waardoor ik vaak last heb van de eerder genoemde klachten, maar hooggevoeligheid kan ook een heel mooi iets zijn. Ik kan door mijn gevoeligheid anderen goed begrijpen en helpen en ik heb door de jaren gemerkt dat anderen dat onbewust aanvoelen en naar mij toe komen met hun problemen of als ze even iets kwijt moeten. Dit vind ik een fijne ervaring en mede hier door weet ik al heel lang dat ik met deze kwaliteit mijn beroep wil maken.

Ik kom de laatste tijd veel in aanraking met mensen die hooggevoelig zijn en die hiervan hun kracht hebben gemaakt. Door deze mensen (therapeuten, familieleden, vrienden enz.) ben ik enorm geholpen en geïnspireerd. Zonder al deze mensen om mij heen kan ik mijn leven niet altijd bolwerken.

Ik heb, als hooggevoelig persoon, mensen nodig die mijn waarnemingen bevestigen en mij helpen met mijn ervaringen om te gaan. Ik geloof dat alle hooggevoelige kinderen én volwassenen dit nodig hebben. Deze erkenning is enorm belangrijk voor iemands eigenwaarde en het vertrouwen in zichzelf en zijn of  haar intuïtie.

Tot op de dag van vandaag ben ik daarom dankbaar dat Karin, inmiddels alweer een lange tijd geleden, mijn ouders en mij erop heeft gewezen dat ik hoogbegaafd en hooggevoelig ben en ons hierover heeft geïnformeerd. Zonder die informatie had ik het veel moeilijker gehad en had ik waarschijnlijk nog steeds niet begrepen waarom ik zo “anders” ben. En ik ben daarom trots om te zeggen dat ik over een aantal jaar ook voor orthopedagoog wil gaan leren, zodat ik deze twee mooie eigenschappen kan gebruiken om nog vele andere kinderen te helpen.

SL (16 jaar)

Share Button

Vraagbaak en begrip

Written by Karin. Posted in Referenties

Omdat wij het idee hadden dat de basisschool van onze zoon (groep 8) een ander advies zou geven voor de middelbare school dan waaraan wij dachten, hebben we onze zoon bij Karin laten testen op zijn IQ. Uit de IQ-test kwam naar voren dat hij hoogbegaafd was. Dat hij hoogbegaafd is, heeft voor ons veel zaken kunnen verklaren rondom zijn gedrag. Karin heeft toen het vermoeden uitgesproken dat onze zoon mogelijk dyslexie zou hebben en dat daardoor zijn hoogbegaafdheid op school niet gezien is. De school was niet bekend met dyslexie bij hoogbegaafden. Karin had daarom in het testrapport een artikel toegevoegd over dyslexie bij hoogbegaafden. De dyslexie is later bevestigd door het Regionaal Instituut voor Dyslexie (RID). Daarna heeft zij op verzoek van school uitleg gegeven over wat school onze zoon zou kunnen bieden om hem meer uit te dagen en ons naar de juiste persoon doorverwezen om hem te helpen met zijn dyslexie.

Toen we ons verdiepten in het onderwerp hoogbegaafdheid werd ons al snel duidelijk dat onze dochter (groep 6) symptomen vertoonde van een onderpresteerder. We hebben haar ook door Karin laten testen en ze bleek inderdaad ook hoogbegaafd te zijn. Het is fijn dat Karin begrijpt dat ouders na deze diagnose begrip en een vraagbaak nodig hebben om verder te kunnen. Dit doet zij met verve.

Tijdens het afnemen van de IQ-testen voelden onze kinderen zich op hun gemak bij Karin en hadden plezier in het doen van de test.

EH en RW

Share Button

© Kinderpraktijk Wijchen oktober 2012 Design door: Thomas Vink Webdesign